2015. március 5., csütörtök

Aliens Versus Predator (1999)


Az 1990-ben megjelent Ragadozó 2 (Predator 2) végén lévő jelenetben elrejtett Alien koponya visszavonhatatlanul összeforrasztotta a két lény nevét. A szóbanforgó jelenetet számtalan képregény és könyv követte így természetesen
a játékok sem maradhattak ki a sorból. Volt két konzolos megjelenése a két fenevad harcának, de ezek annyira feledésbe
merültek (és nem is ismerem őket igazán) hogy nem térnék ki rá. Az első komolyabb program 1999-ben látott napvilágot, ami
"meglepő" módon az Aliens Versus Predator nevet kapta.




A játékban három karakter közül választhatunk, egy Tengerészgyalogos, egy Ragadozó és egy Idegen bőrébe bújhatunk bele. Mindhárom kasztnak egyedi fegyverei és képességei vannak, mint például a
Predator csuklópengéje, hőlátása, a Tengerészgyalogos klasszikus M41A gépfegyvere és mozgásérzékelője vagy az Alien falmászása.
Hosszát tekintve Két 6 (ember, predator) és egy 5 (alien) pályás kampány érhető el. A kiegészítővel plusz pályákat kaphatunk.
Ezek mennyisége attól függ hogy milyen nehézségi fokozaton vittük végig az alap küldetéseket.

Ami a játékot igazán élvezhetővé teszi az a nagybetűs HANGULAT. Mindegyik fajnak megvan a maga kiváló atmoszférája. A Tengerészgyalogossal
őszíntén bevallom még mai napig nehezen viszek végig egy-két pályát mert össze f*som magam ha messze meghallok egy Alien vonyítást vagy az

arctámadó mászását ahogy a földet kaparja. Az AvP-ben emberrel, játék közben olyan szinten védtelennek éreztem magam, hogy másodpercenként 10szer tudatosult bennem, itt bizony én vagyok a tápláléklánc legalján. Jó öreg Predatorunknál már kicsit felemásabb a helyzet. A játék elején még vígan öldököltem a tengerészgyalogosokat és jó volt őket szivatni a
láthatatlansággal, leszedni a fejüket trófeaként. Ám mikor a 3. pályán kikapcsolom a biztonsági rendszereket és szabadjára engedtem az Alieneket valahogy ismét rám jött a para. Lehet velem van a baj és beszari vagyok, de még a galaxis legkegyetlenebb vadászával is félpercenként néztem a hátam mögé egy egy folyosón. Az Alien kampány talán a legnyugisabb a 3 közül. A játékidő nagyrészét labirintusszerű pályák teszik ki és főként embereken kell átkaszabolni magunkat. Predatorral csak az utolsó pályán futunk össze.

Negatívumokként elsőnek a történetet emelném ki. A 3 szál három egymástól teljesen független sztorit vonultat fel. Az Aliené konkrétan egy road movienak is

elmehetne ami egy ősi templomból indulva megfordul a galaxis egyéb részein egészen a Földig. A tengerészgyalogosé az LV-426-on (ahol az első két film játszódik) kezdődik és a bolygóról való kijutást majd az ürben kalandozunk tovább míg ki nem vágjuk az Alien Királynőt a légzsilipen olyan Bolygó Neve: Halál után szabadon.
A Predator pályákon egy emberi bázisba kell beszivárogni megölni egy Predalient majd ezután meglátogatjuk Fiorina "Fury" 161-et (az Alien 3 helyszínét), ahol végül
szembe találjuk magunkat az Alien Királynővel... A narratívákhoz a játék vagy kiírja a képernyőn mi történik vagy mindenféle LCD képernyőn megjelenő balekot használ. Egy katonát aki épp parancsot ad, egy katonát aki épp riadót fúj, egy tudost aki utasítanak minket (vagy Alien esetében figyelmeeztetik ránk a többieket). Jobb  a "történet" mint egy Alien Trilogy, de '99-ben már bőven volt ennél jobb is.

A bónusz pályák lenne a másik fekete pont mert azok lényegében mindig a másik két faj pályái így ez csak egyfajta újrahasznosítás. Jó azért nyílván király új fegyverekkel meg
jetpackkel küldeni a Tengerészgyalogossal az alien vagy predator pályákon, de lehettek volna egy kicsit kreatívabbak a készítők.

Az utolsó szálka amit megemlítenék, az a mentések korlátozottsága. Van akinek biztos bejött, de én személyszerint rühellem, ha megszabja egy játék hogy mennyit menthetek. Erre
rátesz egy lapáttal hogy nehezebb fokozaton ez a szám csökken. Míg a legkönnyebb fokozaton hatszor lehet a legnehezebben csak háromszor. Oké értem hogy ez is egy eszköz a
nehézség növelésére, de én inkább szivatásnak éltem meg.

A '99es Aliens Versus Predator egy remekül sikerült játék fantasztikus hangulattal. Az univerzum kedvelőinek bátran ajánlom, de azoknak is akik szeretik az évezred eleji f*satós FPSeket.
A játék persze hatalmas siker lett így nem maradthatott el a folytatás. Két év múlva újra szemlélői lehettünk a Xenomorfok és a Vadászok harcának.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése